Tax Compliance Manager

March 27 2025
Industries Pharmaceutical, Biotechnology , Healthcare, social assistance
Categories Microbiology,
Remote
Kirkland, QC • Full time

Job Description

Le poste relève du Directeur de la Fiscalité et de la Trésorerie. La personne en poste contribue directement au succès de la fonction fiscale canadienne dans tous les aspects de cette fonction, y compris la conformité fiscale, la comptabilité des impôts sur le revenu et la gestion des risques fiscaux.

Cette fonction requiert un bilan éprouvé et une expérience pertinente dans l'utilisation de la technologie fiscale pour améliorer l'efficacité de l'ensemble de la fonction.

Les domaines de connaissance fonctionnelle incluent la conformité fiscale en matière d'impôts sur le revenu dans la déclaration fiscale des entreprises, la recherche fiscale, les crédits d'impôt pour la recherche et le développement (R&D), les services de conseil en matière de taxes de vente, les transactions transfrontalières, les questions de paie, la comptabilité fiscale et les audits d'impôts sur le revenu et de taxes de vente.

Elle effectuera également des projets fiscaux ad hoc et collaborera avec un large éventail de gestionnaires de ligne et de collègues concernant les questions fiscales. Ce poste nécessite d'interagir avec un large éventail de parties prenantes internes (à la fois localement et internationalement), ainsi qu'avec les agences fiscales gouvernementales.

Activités Principales : Les principales responsabilités incluent, mais ne sont pas limitées à :

  • Organiser, superviser la préparation, ou préparer les déclarations de revenus des sociétés, les demandes de crédit SR&ED, divers formulaires tels que T4A, NR4, T4A-NR et T5, le calcul des avantages imposables liés aux automobiles et le versement des taxes de vente réputées sur les avantages imposables, avec l'analyse et la documentation de soutien connexes.

  • Organiser et préparer les réponses aux vérificateurs gouvernementaux, dans les deux langues officielles, pour les audits de l'impôt sur le revenu des sociétés nationales, les audits des crédits d'impôt SR&ED, et les audits des taxes de vente.

  • Interagir directement avec les autorités fiscales, ce qui inclut également la présentation des positions de dépôt, des arguments, des faits et la recommandation de terrains d'entente bien réfléchis.

  • Calculer, préparer, réconcilier et rapporter (mensuellement, trimestriellement et annuellement) la provision actuelle pour impôts sur le revenu, les impôts différés et les comptes du bilan.

  • Être responsable de la validation des avis de réévaluation et de la communication des divergences aux autorités fiscales.

  • Fournir un soutien local aux exigences et audits fiscaux internationaux.

  • Interagir régulièrement avec d'autres domaines de la fonction financière, tels que les services financiers, la planification financière, la paie et la trésorerie, ainsi qu'avec les affaires, et conseiller sur des décisions et transactions commerciales de base.

  • Effectuer des recherches fiscales sur les impôts sur les sociétés et les impôts indirects et fournir des recommandations documentées.

  • Se tenir au courant des législations fiscales, des budgets déposés, de la jurisprudence et communiquer les changements aux niveaux appropriés lorsque cela est nécessaire.

  • Avoir suffisamment d'expérience et de connaissances des principes comptables pour identifier et évaluer leurs impacts sur la déclaration des impôts sur le revenu et des taxes de vente.

  • Examiner et comprendre les états financiers statutaires pour assurer des divulgations complètes et précises des transactions canadiennes et des questions relatives aux impôts sur le revenu.

  • Aider à la gestion de processus complexes de conformité fiscale avec des conseillers externes dans des domaines spécialisés tels que les transferts d'actifs, les fusions, les liquidations et la documentation contemporaine.

  • Identifier, recommander et appliquer des améliorations continues aux processus fiscaux.

Exigences et Qualifications de Fond :

  • Études supérieures en comptabilité (de préférence comptabilité professionnelle certifiée ou expérience équivalente).

  • Formation ou éducation avancée en fiscalité telle qu'un diplôme de troisième cycle, une maîtrise, ou des cours de fiscalité approfondie de l'Ordre des comptables professionnels agréés du Canada (niveaux I, II et III) ou expérience équivalente.

  • Cinq à dix ans d'expérience pertinente.

  • Motivation élevée à apprendre, à appliquer et à utiliser la technologie pour améliorer l'efficacité et les résultats relatifs à la gestion globale des impôts.

  • Expérience dans les audits fiscaux et capacité à entretenir des relations transparentes et dignes de confiance avec les vérificateurs fiscaux.

  • Expérience avec les outils et technologies comptables et fiscales pertinents tels que la planification des ressources d'entreprise SAP, OneSource Tax Provision, Tax Prep, et d'autres bibliothèques de recherche fiscale.

  • Excellentes compétences analytiques et organisationnelles.

  • Capacité à livrer un travail de haute qualité dans un environnement collaboratif et sensible au facteur temps.

  • Disposition à respecter les délais.

  • Compétences avérées en gestion de projets.

Compétences :

  • Excellentes compétences en rédaction et en expression orale en anglais et en français.

  • Applique des compétences professionnelles en acuité commerciale et financière, travail à travers les frontières, pensée stratégique, gestion de projets, communication productive et résolution de problèmes.

  • Contributeur individuel dans les comportements de leadership : démontrer l'éthique et l'intégrité, atteindre des résultats, se concentrer sur les clients et les patients, prendre des décisions disciplinées rapidement, agir avec courage et franchise, développer les talents et favoriser la collaboration.

  • Appliquer un niveau de compétence en optimisation fiscale et en conformité fiscale.

  • Niveau avancé en comptabilité financière (comptabilité des impôts sur le revenu), rapport financier.

Conformément à la Stratégie de milieu de travail hybride de notre entreprise, ce poste sera exécuté au moyen d'une combinaison de travail à distance et de travail en personne (siège social de Kirkland) en fonction de la nature du travail à effectuer.

Nous sommes fiers d'être une entreprise qui embrasse la valeur de rassembler des personnes diversifiées, talentueuses et engagées. La façon la plus rapide d'innover est de rassembler des gens de diverses opinions dans un environnement inclusif. Nous encourageons nos collègues à remettre en question avec respect les problèmes de réflexion et d'approche de l'un et de l'autre. Nous sommes un employeur souscrivant au principe de l'égalité d'accès à l'emploi et nous sommes déterminés à favoriser un milieu de travail inclusif et diversifié.

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Secondary Language(s) Job Description:

Position Overview: Basic Functions & Responsibilities

The position reports to the Director Taxation and Treasury. The incumbent contributes directly to the success of the Canadian tax function in all aspects of tax function including tax compliance, accounting for income taxes and tax risks management.

This function requires proven record and relevant experience in the use of tax technology to enhance the effectiveness of the overall function.

Areas of functional knowledge includes income tax compliance in corporate tax reporting, tax research, Research and Development (R&D) tax credits, sales tax advisory services, cross border transactions, payroll matters, tax accounting and income tax and sales tax audits.

Will also conduct ad-hoc taxation projects and collaborates with a broad range of line managers and staff colleagues with regards to taxation matters. The position calls for interaction with a broad set of internal stakeholders (both locally and internationally), as well as with governmental tax agencies.

Primary Activities: Main responsibilities include but are not limited to:

  • Organizes, supervises the preparation, or prepares the corporate income tax returns, SR&ED claims, various forms such as T4A, NR4, T4A-NR and T5 forms, calculation of the automobile taxable benefits and remittance of deemed sales taxes on taxable benefits, with related analysis and supporting documentation.

  • Organizes and prepares responses to government auditors, in both official languages, for domestic corporate income tax audits, SR&ED tax credits audits, and for sales taxes audits.

  • Interacts directly with tax authorities which also includes presenting filing positions, arguments, facts and recommends well thought out common grounds of agreement.

  • Calculates, prepares, reconciles and reports (monthly, quarterly and yearly) the current income tax provision, deferred taxes and balance sheet accounts.

  • Responsible for validating notice of reassessments and communicating discrepancies to tax authorities.

  • Provides local support to international tax requirements and audits.

  • Interacts routinely with other areas of the finance function, such as financial services, financial planning, payroll and treasury and also the business, and advise on basic business decisions and transactions.

  • Performs corporate tax and indirect tax research and provides documented recommendations.

  • Keeps abreast of tax legislation, tabled budgets, jurisprudence and communicates changes to appropriate levels when appropriate.

  • Has enough experience with and knowledge of accounting principles to identify and assess their impacts for income tax and sales taxes reporting.

  • Reviews and understands statutory financial statements to ensure complete and accurate disclosures of Canadian transactions and income tax related matters.

  • Assist in managing complex tax compliance processes with external advisors in specialized areas such as rollovers, amalgamations, liquidations, and contemporaneous documentation.

  • Identifies, recommends, and applies continuous improvements tax processes.

Background Requirements and Qualifications:

  • Graduate studies Accounting (Certified Professional Accounting preferred or equivalent experience).

  • Advanced education or training in taxation such as post graduate diploma, master's degree, or Chartered Professional Accounting Canada In-Depth Tax Courses (Levels I, II and III) or equivalent experience.

  • Five to ten years of relevant experience.

  • Highly motivated to learn, apply and use technology to enhanced effectiveness and improve outcomes relating to overall tax management.

  • Experience in tax audits and ability to fosters transparent and trustworthy relationships with tax auditors.

  • Experience with relevant accounting and tax tools and technologies such as Enterprise Resource Planning SAP, OneSource Tax Provision, Tax Prep, and other tax research libraries.

  • Strong analytical and organizational skills.

  • Ability to deliver high-quality work in a collaborative and time-sensitive environment.

  • Willingness to meet deadlines.

  • Proven project management skills.

Skills:

  • Excellent English and French writing and speaking skills.

  • Applies professional competencies in business and financial acumen, working across borders, strategic thinking, project management, productive communication and problem solving.

  • Individual contributor in leadership behaviors: demonstrate ethics and integrity, drive results, focus on customers and patients, makes rapid discipline decisions, act with courage and candor, build talent and fosters collaboration.

  • Applying proficiency level in tax optimization and tax compliance.

  • Advanced level in financial accounting (income tax accounting), financial reporting.

In line with our Company's Hybrid Workplace Strategy, this position will be performed through a combination of remote work and in-person (Kirkland Head Office) based on the nature of work to be done.

We are proud to be a company that embraces the value of bringing diverse, talented, and committed people together. The fastest way to breakthrough innovation is when diverse ideas come together in an inclusive environment. We encourage our colleagues to respectfully challenge one another's thinking and approach problems collectively. We are an equal opportunity employer, committed to fostering an inclusive and diverse workplace.

Search Firm Representatives Please Read Carefully
Merck & Co., Inc., Rahway, NJ, USA, also known as Merck Sharp & Dohme LLC, Rahway, NJ, USA, does not accept unsolicited assistance from search firms for employment opportunities. All CVs / resumes submitted by search firms to any employee at our company without a valid written search agreement in place for this position will be deemed the sole property of our company. No fee will be paid in the event a candidate is hired by our company as a result of an agency referral where no pre-existing agreement is in place. Where agency agreements are in place, introductions are position specific. Please, no phone calls or emails.

Employee Status:

Regular

Relocation:

VISA Sponsorship:

Travel Requirements:

Flexible Work Arrangements:

Hybrid

Shift:

Valid Driving License:

Hazardous Material(s):

Job Posting End Date:

04/10/2025

*A job posting is effective until 11:59:59PM on the day BEFORE the listed job posting end date. Please ensure you apply to a job posting no later than the day BEFORE the job posting end date.


Requisition ID:R342255

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