Director of Sales and Marketing - Pulmonary Arterial Hypertension (Pah)

November 13 2024
Industries Pharmaceutical, Biotechnology , Healthcare, social assistance
Categories Marketing, Communication, Public relation, Microbiology, Sales, Business development, Sales management
Remote
Kirkland, QC • Full time

Job Description

Idéalement basé à notre siège social au Kirkland, Québec, mais possibilité de travailler à distance en Ontario

Aperçu du poste

Rapportant au Directeur de l'Unité commerciale PHARMA, le Directeur des ventes et du marketing - HTAP, renforcera une équipe de KAMs et un ambassadeur de la marque en renforçant leur autonomie et leur responsabilité pour atteindre des objectifs commerciaux grâce au développement d'une stratégie claire et réalisable.

En plus de construire une stratégie robuste et d'optimiser son exécution pour produire des résultats positifs en part de marché et atteindre les objectifs de ventes pour les patients atteints de l'HTAP, le Directeur jouera un rôle clé dans la performance globale de la division HTAP et la gestion des ressources de service et des dépenses.

Principales activités

Le titulaire sera responsable d'atteindre ou de dépasser les objectifs de performance des ventes pour la division HTAP au Canada. Il ou elle travaillera pour remplir les responsabilités suivantes :

  • Diriger une équipe marketing dans la collecte d'informations sur le produit et démontrer une connaissance des produits, de la marque, du marché et des clients pour créer un avantage concurrentiel et traduire efficacement la stratégie mondiale en une stratégie canadienne réussie.

  • Collaborer de manière transversale avec les parties prenantes internes pour développer une stratégie canadienne stratégique et obtenir l'approbation aux niveaux de gestion locaux et régionaux. Effectuer une évaluation approfondie des options stratégiques, évaluer le ciblage des clients et des comptes pour une position claire, et développer des messages spécifiques au segment pour optimiser les activités promotionnelles et non promotionnelles sur le terrain.

  • Travailler avec les parties prenantes mondiales et régionales pour assurer des prévisions de ventes et de stocks précises annuellement et à moyen et long terme.

  • Exécuter la stratégie annuelle tout en gérant les dépenses promotionnelles en collaboration avec l'équipe de direction transversale pour aligner efficacement les priorités des activités et générer des ventes et des dépenses dans les limites du budget.

  • Faire preuve de leadership et de collaboration pour créer une équipe de direction transversale harmonieuse et performante permettant aux membres de l'équipe opérationnelle de prendre des décisions et de créer de la valeur pour les partenaires externes.

Vous êtes le candidat idéal si vous possédez les qualifications suivantes :

  • Au moins 5 ans d'expérience dans l'industrie pharmaceutique, avec des réussites avérées dans les ventes, le marketing ou les opérations.

  • Un baccalauréat est requis; MBA ou Pharm D est un atout.

  • Expérience approfondie dans l'industrie pharmaceutique canadienne, avec un accent sur les maladies rares ou l'HTAP étant un atout.

  • Connaissance pratique des processus de marketing pharmaceutique ou d'un processus similaire.

  • Expérience de la gestion de personnes dans un environnement matriciel transversal.

  • Bilinguisme souhaité (maîtrise du français et de l'anglais à des fins professionnelles)

  • Vous êtes disponible pour voyager à 20%

Compétences et compétences liées au poste:

  • Compétences en communication efficace, et agent de changement compétent avec la capacité d'influencer et de travailler avec succès avec diverses parties prenantes ou partenaires.

  • Capacité à naviguer dans l'ambiguïté, à définir indépendamment les priorités de travail dans des situations stressantes pour obtenir de bons résultats.

  • Démontrer une capacité avérée à développer des stratégies viables pour diverses parties prenantes internes/externes et à les appliquer à plusieurs segments de clients simultanément.

  • Détention de résultats de bénéfice et de perte et une solide compréhension des leviers opérationnels à utiliser.

  • Connaissance approfondie des stratégies marketing pour établir des stratégies à court et à long terme, localement et avec une influence au niveau régional.

  • Capacité à différencier entre le marketing stratégique et l'exécution tactique pour s'assurer que les tactiques soutiennent les stratégies.

  • Tirer parti de la connaissance approfondie des dynamiques du marché et de la connaissance de base des tendances générales du marché pour créer des opportunités futures.

Comportements de leadership:

  • Contribue à développer un talent diversifié au sein de l'entreprise, inspire, récompense et développe ces individus pour garantir qu'ils développent leur potentiel ; écoute activement et s'efforce de comprendre les différentes perspectives et travaille avec ses collègues pour atteindre les objectifs communs de l'équipe.

  • Parle ouvertement, honnêtement et avec conviction ; a le courage de prendre des décisions difficiles et de prendre des risques mesurés.

  • Respecte les normes les plus élevées d'intégrité et d'éthique dans toutes les interactions et exige la même chose des autres ; se conforme à toutes les lois, politiques et réglementations ; reconnaît tout problème éthique et les aborde sans hésitation.

  • Établit des normes de performance claires ; surmonte les obstacles ; croit que tant lui-même que les autres ont la responsabilité d'atteindre des résultats.

  • Met l'accent sur la création de valeur pour les clients, y compris les patients, en comprenant et en répondant pleinement à leurs besoins.

  • Prend des décisions en temps opportun, au niveau approprié et sur la base de données appropriées, et les soutient une fois prises, prenant des décisions difficiles quand c'est nécessaire.

Nous sommes fiers d'être une entreprise qui embrasse la valeur de rassembler des personnes diversifiées, talentueuses et engagées. La façon la plus rapide d'innover est de rassembler des gens de diverses opinions dans un environnement inclusif. Nous encourageons nos collègues à remettre en question avec respect les problèmes de réflexion et d'approche de l'un et de l'autre. Nous sommes un employeur souscrivant au principe de l'égalité d'accès à l'emploi et nous sommes déterminés à favoriser un milieu de travail inclusif et diversifié.

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Secondary Language(s) Job Description:

Ideally based at our Headquarters in Kirkland, Quebec, but can work remotely in Ontario

Job Overview

Reporting to the PHARMA Business Unit Director, the Director of Sales and Marketing - PAH, will empower a team of KAMs and one brand ambassador by strengthening their autonomy and responsibility to achieve commercial objectives through the development of a clear and achievable strategy.

In addition to building a robust strategy and optimizing its execution to produce positive results in market share and sales objectives for patients living with PAH, the Director will play a key role in ensuring the overall performance of the PAH division and the management of service resources and expenses.

Main Activities

The incumbent will be responsible for achieving or exceeding sales performance targets for the PAH division in Canada. She/he will work to fulfill the following responsibilities:

  • Lead a marketing team in the gathering of product-related insights and demonstrating knowledge of products, brand, market, and customers to create a competitive advantage and effectively translate the global strategy into a successful Canadian strategy.

  • Collaborate cross-functionally with internal stakeholders to develop a strategic Canadian strategy and obtain approval at local and regional management levels. Conduct a thorough evaluation of strategic options, assess customer and account targeting for clear positioning, and develop segment-specific messaging to optimize promotional and non-promotional field activities.

  • Work with global and regional stakeholders to ensure accurate sales and stock forecasts annually and in the medium and long term.

  • Execute the annual strategy while managing promotional expenses in collaboration with the cross-functional leadership team to effectively align activity priorities and generate sales and expenditures within budget.

  • Exhibit leadership and collaboration to create a harmonious and high-performing cross-functional leadership team that allows operational team members to make decisions and create value for external partners.

You are the ideal candidate if you possess the following:

  • A minimum 5 years of experience in the pharmaceutical industry, including achievements and successes in sales, marketing, or operations.

  • Bachelor's degree is required; MBA or Pharm.D. is an asset

  • Extensive experience in the Canadian pharmaceutical industry, with a focus on rare diseases or PAH being an asset.

  • Developed and implemented winning strategies in a complex organization.

  • Practical knowledge of pharmaceutical marketing processes or a similar process.

  • Experience in managing people in a cross-functional matrix environment.

  • Bilingualism desired (proficiency in French and English for business).

  • Able to travel at 20%

Skills and Competencies Related to the Position:

  • Effective communication skills, and a skilled change agent with the ability to influence and work successfully with diverse stakeholders or partners.

  • Ability to navigate ambiguity, define work priorities independently in stressful situations to achieve good results.

  • Demonstrate a proven ability to develop viable strategies for a diverse set of internal/external stakeholders and apply them to multiple customer segments simultaneously.

  • Demonstrated ownership of profit and loss results and a strong understanding of operational levers to use.

  • In-depth knowledge of marketing strategies to establish short- and long-term strategies, locally and with influence at the regional level.

  • Ability to differentiate between strategic marketing and tactical execution to ensure that tactics support strategies.

  • Leverage in-depth knowledge of market dynamics and basic knowledge of general market trends to create future opportunities.

Leadership Behaviors:

  • Helps build diverse employee talent, inspires, rewards, and develops these individuals to ensure they develop their potential; actively listens and strives to understand different perspectives and works with colleagues to achieve common team goals.

  • Speaks openly, honestly, and convincingly; has the courage to make tough decisions and weighted risks.

  • Respects the highest standards of integrity and ethics in all interactions and demands the same from others; complies with all laws, policies, and regulations; recognizes any ethical issues and addresses them without hesitation.

  • Sets clear performance standards; overcomes obstacles; believes that both self and others have responsibilities for achieving results.

  • Focuses the company on creating value for customers, including patients, by understanding and fully meeting their needs.

  • Makes timely decisions, at the appropriate level and based on appropriate data, and supports them once made and makes tough decisions when necessary.

We are proud to be a company that embraces the value of bringing diverse, talented, and committed people together. The fastest way to breakthrough innovation is when diverse ideas come together in an inclusive environment. We encourage our colleagues to respectfully challenge one another's thinking and approach problems collectively. We are an equal opportunity employer, committed to fostering an inclusive and diverse workplace.

Search Firm Representatives Please Read Carefully
Merck & Co., Inc., Rahway, NJ, USA, also known as Merck Sharp & Dohme LLC, Rahway, NJ, USA, does not accept unsolicited assistance from search firms for employment opportunities. All CVs / resumes submitted by search firms to any employee at our company without a valid written search agreement in place for this position will be deemed the sole property of our company. No fee will be paid in the event a candidate is hired by our company as a result of an agency referral where no pre-existing agreement is in place. Where agency agreements are in place, introductions are position specific. Please, no phone calls or emails.

Employee Status:

Regular

Relocation:

Domestic/International

VISA Sponsorship:

No

Travel Requirements:

25%

Flexible Work Arrangements:

Not Applicable

Shift:

Not Indicated

Valid Driving License:

Yes

Hazardous Material(s):

NA

Job Posting End Date:

11/21/2024

*A job posting is effective until 11:59:59PM on the day BEFORE the listed job posting end date. Please ensure you apply to a job posting no later than the day BEFORE the job posting end date.


Requisition ID:R321384

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