Analyste financier principal, planification et analyse financières / Senior Financial Analyst, Financial Planning & Analysis

January 28 2025
Industries Pharmaceutical, Biotechnology , Healthcare, social assistance
Categories Microbiology
Remote
Kirkland, QC • Full time

Job Description

Aperçu du poste : Fonctions et responsabilités de base

En tant que membre de l'équipe de planification financière et d'analyse (FP&A) canadienne, le poste d'analyste financier senior aura pour responsabilité de soutenir le directeur de la planification financière et de l'analyse dans la gestion financière de l'unité commerciale désignée, de diriger les activités de coordination et de reporting pour le portefeuille des ventes/dépenses pour tous les processus de prévision et sera le point de contact principal avec les bureaux régionaux et corporatifs. Le poste collaborera avec les équipes de FP&A, de services financiers et de fiscalité afin d'obtenir des analyses financières et des rapports précis et solides.

Activités principales : Les principales responsabilités comprennent, mais ne sont pas limitées à :

  • Soutenir le directeur de la planification financière et de l'analyse dans la gestion financière de l'unité commerciale désignée, englobant le reporting financier, l'analyse financière et fournir des recommandations pour améliorer la croissance de la rentabilité ;

  • Diriger la consolidation du portefeuille des ventes/dépenses pour la fonction de planification et de reporting lors des perspectives, prévisions, budgets et des plans opérationnels à long terme ;

  • Diriger le reporting des résultats mensuels à la région et à la haute direction ;

  • Effectuer l'analyse des ventes/dépenses, y compris les moteurs de prix/volume ainsi que la surveillance des risques et des opportunités ;

  • Réaliser des analyses ad hoc sur les ventes/dépenses, y compris l'analyse de segmentation des clients et des provinces ;

  • Collaborer étroitement avec la haute direction financière dans le développement de présentations ou d'examens ;

  • Être responsable de la planification des effectifs et de la paie, de la prévision et des activités de reporting ;

  • Avec le directeur de la planification financière et de l'analyse, co-diriger les cycles de planification financière et s'assurer que le reste de l'équipe livre collectivement des prévisions, des budgets et des plans opérationnels à long terme de qualité en temps opportun ;

  • Mettre en évidence les risques et les opportunités à la haute direction concernant les questions financières pour aider dans leur processus de prise de décision et de planification. Cela inclut la coordination et la garantie de l'intégrité des plans financiers globaux du pays, des rapports et des informations connexes soumis à la direction ;

  • Traiter avec les employés et la direction à tous les niveaux pour rechercher les meilleures solutions à une large variété de problèmes financiers et commerciaux ;

  • Diriger la stratégie et le maintien des applications de planification financière et d'analyse et fournir des recommandations pour l'amélioration des processus et l'optimisation des outils ;

  • Agir en tant qu'expert en analyse commerciale et en modélisation prédictive qui développera de nouvelles approches et modèles pour alimenter le moteur analytique futur de FP&A et des affaires ;

  • Utiliser de grandes quantités de données et les transformer en modèles prédictifs automatisés en utilisant des techniques émergentes.

Exigences et qualifications de base :

  • Diplôme en affaires, CPA ou MBA, un atout ;

  • Expérience : Solide expérience en FP&A, prévisions, modélisation ou analyse commerciale ;

  • Expérience dans le développement de modèles prédictifs avec la capacité de manipuler rapidement de grandes quantités de données, de manière précise et efficace ;

  • Solide compréhension des PCGR au Canada et aux États-Unis ;

  • Compétences informatiques solides et compétences en modélisation financière (Excel, Word et PowerPoint avancés) ;

  • Connaissance de SAP, BPC un atout ;

  • Exigence linguistique : Bilingue, français et anglais, à l'oral et à l'écrit.

Compétences :

  • Très motivé, énergique et orienté vers l'équipe ;

  • Organisé, capable de gérer plusieurs tâches et de respecter les délais ;

  • Intérêt pour le domaine de la technologie de l'information financière ;

  • Excellentes compétences analytiques et de résolution de problèmes, avec la capacité d'organiser, d'intégrer et d'évaluer des informations provenant de différentes sources, d'atteindre des conclusions logiques, d'articuler les avantages et les inconvénients et de prendre les mesures nécessaires ;

  • Solides compétences analytiques, interpersonnelles et en présentation ;

  • Capacité à fournir des recommandations et des initiatives dans le contexte commercial pertinent.

Conformément à la Stratégie de milieu de travail hybride de notre entreprise, ce poste sera exécuté au moyen d'une combinaison de travail à distance et de travail en personne (siège social de Kirkland) en fonction de la nature du travail à effectuer.

Nous sommes fiers d'être une entreprise qui embrasse la valeur de rassembler des personnes diversifiées, talentueuses et engagées. La façon la plus rapide d'innover est de rassembler des gens de diverses opinions dans un environnement inclusif. Nous encourageons nos collègues à remettre en question avec respect les problèmes de réflexion et d'approche de l'un et de l'autre. Nous sommes un employeur souscrivant au principe de l'égalité d'accès à l'emploi et nous sommes déterminés à favoriser un milieu de travail inclusif et diversifié.

Current Employees apply HERE

Current Contingent Workers apply HERE

Secondary Language(s) Job Description:

Position Overview: Basic Functions & Responsibilities

As a member of the Financial Planning & Analysis (FP&A) Canadian team, the Senior Financial Analyst position will have responsibility to support the Director, Financial Planning & Analysis, in the financial management of the designated Business Unit, leads the coordination & reporting activities for the Sales/Expense portfolio for all forecasting processes and will be the primary point of contact with the regional and corporate head offices. The position will collaborate with the FP&A, Financial Services, and Tax teams in order to achieve accurate and sound financial analysis and reporting.

Primary Activities: Main responsibilities include but are not limited to:

  • Supports the Director, Financial Planning & Analysis, in the financial management of the designated Business Unit encompassing financial reporting, financial analysis, and provides recommendations for enhanced profitability growth;

  • Leads the consolidation of the Sales/Expense portfolio for the Planning and Reporting function during outlooks, forecasts, budgets and the long-range operating plans;

  • Leads the reporting of monthly results to the Region and Senior Management;

  • Performs Sales/Expense Analysis, including price/volume drivers as well as monitoring Risks and Opportunities.

  • Perform Ad Hoc sales/expense analysis, including customer and provincial segmentation analysis;

  • Work closely with senior financial management in the development of presentations or reviews;

  • Responsible for the headcount and payroll planning, forecasting & reporting activities;

  • Along with the Director of Financial Planning & Analysis, co-lead the Financial Planning cycles and ensure the rest of the team collectively deliver quality forecasts, budgets and long-range operating plans in a timely manner;

  • Highlights risks and opportunities to senior management with regards to financial matters to aid in their decision making and planning process. This includes coordinating and ensuring the integrity of the overall country financial plans, reports and related information submitted to corporate.

  • Deals with employees and management at all levels in seeking the best solutions to a wide variety of financial and business issues.

  • Lead the strategy and maintenance of the financial planning & analysis applications and provide process improvement and tool optimization recommendation

  • Act as lead for business analytics and predictive modelling expert that will develop new approaches and models to drive the future analytical engine of FP&A and the business.

  • Use large amount of data and transform into automated predictive models with the use of emerging techniques.

Background Requirements and Qualifications:

  • Business degree, CPA or MBA an asset;

  • Experience: Solid experience in FP&A, forecasting, modeling or business analysis;

  • Experience in developing predictive model with ability to rapidly manipulate large amounts of data, accurately and efficiently;

  • Solid understanding of GAAP in Canada and the US;

  • Strong computer skills & financial modelling skills (advanced Excel, Word and PowerPoint);

  • Knowledge of SAP, BPC an asset;

  • Language requirement: Bilingual, French and English, oral and written.

Skills:

  • Highly motivated, energetic and team-oriented;

  • Organized, able to manage multiple tasks and meet deadlines;

  • An interest in the domain of Financial Information Technology;

  • Excellent analytical and problem-solving skills, with ability to organize, integrate and evaluate information from different sources, reach logical conclusions, articulate pros & cons and take necessary actions;

  • Strong analytical, interpersonal and presentation skills;

  • Ability to provide recommendations and initiatives in the relevant business context

In line with our Company's Hybrid Workplace Strategy, this position will be performed through a combination of remote work and in-person (Kirkland Head Office) based on the nature of work to be done.

We are proud to be a company that embraces the value of bringing diverse, talented, and committed people together. The fastest way to breakthrough innovation is when diverse ideas come together in an inclusive environment. We encourage our colleagues to respectfully challenge one another's thinking and approach problems collectively. We are an equal opportunity employer, committed to fostering an inclusive and diverse workplace.

Search Firm Representatives Please Read Carefully
Merck & Co., Inc., Rahway, NJ, USA, also known as Merck Sharp & Dohme LLC, Rahway, NJ, USA, does not accept unsolicited assistance from search firms for employment opportunities. All CVs / resumes submitted by search firms to any employee at our company without a valid written search agreement in place for this position will be deemed the sole property of our company. No fee will be paid in the event a candidate is hired by our company as a result of an agency referral where no pre-existing agreement is in place. Where agency agreements are in place, introductions are position specific. Please, no phone calls or emails.

Employee Status:

Regular

Relocation:

VISA Sponsorship:

Travel Requirements:

Flexible Work Arrangements:

Hybrid

Shift:

Valid Driving License:

Hazardous Material(s):

Job Posting End Date:

02/4/2025

*A job posting is effective until 11:59:59PM on the day BEFORE the listed job posting end date. Please ensure you apply to a job posting no later than the day BEFORE the job posting end date.


Requisition ID:R333305

Apply now!

Similar offers

Searching...
No similar offer found.
An error has occured, try again later.

Jobs.ca network